Laster neste case...

Finnmark Rein

Stor suksess for ferskt reinkjøtt med prisvinnende identitet og pakningsdesign

Reinsdyrnæringen har lenge vært utfordret av lav innovasjon, synkende lønnsomhet i hele næringskjeden og forbrukere som hverken kjenner til råvarene eller håndverket. Finnmark Rein har som mål å ta den ledige posisjonen som nasjonal merkevare for bærekraftig reinkjøtt.

Ekte vare til alle

I norsk dagligvare har reinkjøtt vært en underutviklet kategori i et fragmentert marked. Vi har utviklet en sterk og troverdig merkevare innen reinkjøtt, som øker stoltheten og fokuset på kvalitet fremfor kvantitet hos reineierne.

Design- og kommunikasjonsarbeidet er basert på eksklusivitet, ærlighet og naturlighet, og styrker Finnmark Rein i ambisjonen om å bli den ledende produsenten og eksperten innen reinsdyrkjøtt i Norge. Arbeidet med identiteten og designet har også bidratt til distribusjonsavtaler som gjør produktene tilgjengelig for et stort publikum. 

Røttene på vidda

Navnet Finnmark Rein forteller tydelig om opprinnelse, og gir mulighet til å ekspandere både med tanke på leverandører og til markeder utenfor Norge. Designet, med få, men forseggjorte elementer, gjør det enkelt å utvikle produktporteføljen etterhvert.

Det faktiske og dokumentariske er et gjennomgående virkemiddel for å lage forståelig, enkel og pålitelig kommunikasjon. Dette underbygges gjennom historier om hvordan enkeltmennesker og de tusen år gamle tradisjonene bidrar til å skape helt unike, eksklusive produkter.

Ren natur. Rent kjøtt.

Viddas nakne, rene uttrykk har inspirert den visuelle identiteten. Konseptet tar utgangspunkt i reinsdyrets ulike stykningsdeler for å bygge kunnskap hos forbrukerne om delenes egenskaper, kvalitet, tilberedning og bruksområder.

Råvaren spiller hovedrollen i et enkelt og rent design, og setter produktene inn i en moderne kontekst. Det synlige kjøttet gjør det lett å vurdere kvaliteten med egne øyne og informasjon om smak og bruksområder er lett synlig på pakningen.

Pakningsdesignet er vår viktigste kommunikasjonsflate i kombinasjon med brosjyre-, utstillings- og informasjonsmateriell i butikk, samt egne websider.

Andre bidragsytere

Foto: Knut Åserud, Mathias Fossum, Jon Marius Nilsson

Illustrasjon: Trond Kulterud

Tekst: Per Steinar Moen

Rådgivning og produksjon, emballasje: Moltzau AS v/Jambai Møller Kassama og Multivac AS