Laster neste case...

NSB Billettautomat

Enklere og raskere å kjøpe billetter med nytt grensesnitt

NSBs gamle billettautomater førte til mange klager. Med færre ansatte på stasjonene er det viktig for NSB å tilby en enkel løsning på selvbetjent kjøp av billetter.

Fra nytt grensesnitt ble levert har det vært kjempevekst. Automaten befester sin posisjon som den største salgskanalen til NSB og antall kundeklager er betydelig redusert.

Kristin Kjøge Jansson
NSB Head of Digital Services and Sales Channels
Ved hjelp av brukertester i reelle situasjoner avdekket vi at brukere i en stresset situasjon ofte ikke fant billetter, kortterminal etc. Løsningen var å lage animasjoner som guider brukeren rundt på maskinen.

Forenkling

Vi utviklet et nytt, intuitivt grensesnitt med fokus på å guide brukeren gjennom kjøpsprosessen med få valg om gangen. Resultatet er en forenklet kjøpsprosess og et raskere kjøp – færre klager og en økning på over 20% i antall billettkjøp etter få måneder.

Tilpasset brukergruppene

Grensesnittet er designet med utgangspunkt i kundegruppene som bruker automat på stasjonen. Dette er personer som reiser sjelden, ikke er storbrukere av teknologiske løsninger og eldre. Universell utforming har vært en selvfølge.

Alle skjermbilder i den nye løsningen er forenklet for å hjelpe brukeren gjennom kjøpsprosessen. Knapper som «Avbryt» er flyttet for å redusere sjansen for utilsiktet berøring.

Flere skjermer – færre valg

Det er ikke antall klikk som avgjør hvor lang tid man bruker, men tiden det tar å vurdere hva man skal gjøre. I den gamle løsningen måtte kunden forholde seg til opp til åtte ulike fokuspunkter i ett skjermbilde. I den nye løsningen er dette redusert til ett til tre fokuspunkter.

Gammelt design. 9 trinn for billettbestilling. Totalt 31 fokuspunkter.
Nytt design. 13 trinn for billettbestilling. Totalt 16 fokuspunkter.
Det nye brukergrensesnittet vant Merket for god design 2014 i kategorien Interaktiv design.