Laster neste case...

NSB Kafé

Nytt kafekonsept med mathistorier fra hele landet

På NSBs regiontog er NSB Kafé et av omdbordproduktene for de reisende. Undersøkelser viste at 60% mener mattilbudet er en viktig del av reisen, men at det er store forskjeller mellom ønsker, forventninger og kunnskapen om tilbudet ombord. NSB ønsket derfor å gjøre matopplevelsen til en mer naturlig del av den totale reiseopplevelsen.

 

Til bords ombord

Vi har bistått i utviklingen av ny posisjonering og et visuelt konsept med fokus på gode, lokale råvarer og historien om menneskene bak maten. Navnet er endret fra NSB Meny til NSB Kafé, og den nye profilen gir de reisende et attraktivt og relevant tilbud som kommuniserer matglede.

Kulinarisk kontekst

Konseptet gjenspeiler norske mattradisjoner og de genuine matvarene som produseres langs togstrekningen. Nye, sesongbaserte retter er utviklet i samarbeid med Kulinarisk Akademi og tilpasset de fire årstidene.

Den nye identiteten er utarbeidet for den helt spesielle opplevelsen det er å nyte god mat til det skiftende landskapet utenfor. Gjennom co-branding med lokalprodusenter og kvalitetsleverandører fra hele landet, blir den reisende garantert en god matopplevelse – med den beste utsikten Norge kan by på.

 

 

Tar turistene på alvor

Innsikten viste behovet for å ha et mer tilrettelagt tilbud for turister, først og fremst gjennom tekst. Det nye navnet – NSB Kafé – fungerer godt på engelsk, og meny, plakater og skilt har fått engelske tekster. Menyene i stolsetet er utformet med tanke på at reisende har god tid til å studere den før de tar turen til kafévognen.

Helhetlig uttak

Profilen er gjennomført helhetlig på all emballasje, menyer og uniformer. Designvalgene er inspirert av rene råvarer, opprinnelse og kontinental kaféfølelse med en sofistikert palett som lar maten spille hovedrollen.

For å gjøre det enkelt for de reisende å ta med seg maten til plassen sin, utviklet vi forskjellig emballasje og en pose å frakte i, som også bidrar til å promotere og vekke oppmerksomhet rundt tilbudet overfor andre reisende.

 

Profilen tatt ut på uniformer

Gjør tilbudet kjent

En lanseringskampanje og markedsføring av tjenesten i flere kanaler skal spre kunnskap om togreisen som den beste, mest komplette måten å reise, og øke NSBs konkurranseevne mot alternativer som bil og fly.

Andre bidragsytere

Foto: Klaudia Peres