Laster neste case...

Oppland fylkeskommune

Tjenestedesign skaper nye opplevelser for langrennsturister

Fantastiske langrennsmuligheter venter på deg i Oppland

I Oppland fylkeskommune har mange hotelldestinasjoner møtt utfordringer. Tøffere konkurranse gjør at bedriftene må omstille seg til nye markeder, og utvikle nye tjenester og produkter. Ni bedrifter satser på langrennsopplevelser, og bruker design som verktøy til innovasjon.

Samarbeidet med Uniform har gitt oss kreative ideer som har latt seg gjennomføre og har gjort at vi allerede har fått flere gjester i mai.

Atle Hovi,
Administrerende direktør, Beitostølen
Foto: Tor Ivar Boine

Fokus gir vekst

I dette tjenestedesignprosjektet har vi jobbet tett med bedriftene, Oppland fylkeskommune og Mimir og utviklet ni individuelle innovasjonsplattformer; en overordnet retning for bedriftenes nyskapende arbeid. Resultatet er tydelige, attraktive destinasjoner med skreddersydde opplevelser og tilbud til ulike målgrupper.

Innovasjons- og implementeringsarbeidet i bedriftene skal gjennomføres over flere år, og følges av Østlandsforskning.

Vi har hatt en spennende og morsom prosess, både innholdsmessig og designmessig. Det føles helt riktig å gå videre med de anbefalte tiltakene, og vi er allerede i gang med flere av dem.

Marianne Grodås,
Administrerende direktør, Rondablikk
Kundereiser la grunnlagt for mulighetsstudier og innovasjonsplattformen for hver enkelt bedrift.

Reiselivsbedriftene:

  • Beitostølen Resort
  • Rondablikk Høyfjellshotell
  • Lemonsjø Fjellstue og Hyttegrend
  • Spidsbergseter Resort Rondane
  • Venabu Fjellhotell
  • Skeikampen Resort
  • Spåtind Sport Hotel
  • Brennabu
  • Gomobu Fjellstue

Tydelig konsept og retning

Hver bedrift har fått sitt eget tilpassede prospekt der vi har visualisert tiltak og føringer, både «bak og foran scenen» og gjennom hele kundereisen. Dette verktøyet hjelper bedriftene å jobbe helhetlig med å skape gode gjesteopplevelser for målgruppen fremover, som øker konkurransekraften, vekst og lønnsomhet i fremtiden.

Beitostølen – ”Vårskisesongen”

Med passeren tydelig plassert på Valdresflya og Beitostølen har vi jobbet med et mål om å gjøre Vårskiløping til et begrep, et fenomen, en merkevare og en folkefest. Vi har kommet opp med tiltak for å gjøre destinasjonen mer attraktiv for aktive og semiprofesjonelle langrennsløpere – en markering av sesongens slutt og inspirasjon til neste års planer og drømmer.

Brennabu – "Skiopplevelse for livet"

Fra typisk leirskole skal Brennabu bli det mest tiltrekkende aktivitetssenteret i vintersesongen. Barn, foreldre og ledere av grupper og foreninger skal få minneverdige opplevelser og god mestringsfølelse gjennom et mangfold av aktiviteter for alle nivåer– både ute og inne. Stikkord er trygghet og samhold, et sted der barna får både kunnskap og nytt nettverk i gode sosiale møteplasser.

Eksempel på hva opplevelsesproduktene kan bestå av.
Skissebilde på opplevelsesprodukt.

Spåtind – "Sportshotell for aktive seniorer"

Når den eldre garde skal yte og nyte livet sammen med likesinnede, skal Spåtind bli den ledende destinasjonen for gode langrennsopplevelser og sosialt samvær. Tiltakene dreier seg rundt avstemte aktiviteter, underholdning og fellesskap – en hyggelig avveksling fra hverdagen med fokus på å ta vare på tiden, men også å lære noe nytt.

Idéskisser på sosiale treningsaktiviteter.
Skisse på skilting i stil med konseptet.

Venabu – "Ferie i uberørt natur"

Utenlandske turister som søker en naturbasert ferie skal få en holistisk opplevelse i det beste av det den norske naturen har å by på. Her vil mat- og kulturopplevelser og god guiding for kanskje uerfarne skiløpere gi de besøkende mulighet til å bryte rutiner og utvide horisonten – alt innenfor fredlige, vennlige og autentiske rammer.

Utvikling over flere år

Bedriftene overtok innovasjonsplattformene i begynnelsen av sommeren 2015 og startet med å iverksette konkrete tiltak høsten 2015. Østlandsforskning følger prosjektet over en periode på 3 år, og skal forske på innovasjons- og implementeringsarbeidet i bedriftene.