Som en konsekvens av jernbanereformen ble Materiellselskapet skilt ut fra NSB (nå Vy) og etablert som selvstendig selskap. Norske tog har et viktig samfunnsoppdrag; å anskaffe, eie og forvalte togmateriell for utleie til operatører som kjører persontog i Norge. Den nye visuelle identiteten til Norske Tog skulle bidra til å posisjonere selskapet som en tydelig, konsistent aktør i en sektor preget av omstilling.
Norge er et land som skiller seg fra andre markeder på grunn av krevende klima og terreng og en infrastruktur som gir spesielle utfordringer. Spesialkompetanse på særnorske forhold er helt avgjørende når togmateriell anskaffes og forvaltes. Fundamentet «fremsynt mester» reflekterer denne tekniske presisjonen og detaljkunnskapen og formidler Norske tog sin funksjon og spesialistrolle.
Symbolet har sitt utgangspunkt i skroget til Flirt-togene – bærebjelken i fremtidens norske togpark. I en streng, grafisk konstruksjon forteller logoen både historien om toget og om presisjon og kompetanse. Sekundært er logoen et kvalitetsstempel. Det er en bekreftelse på at materiellet har vært gjennom en serie med tekniske tilpasninger for å håndtere norske forhold.
norsketog.no